Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), cel mai mare producător de baterii pentru vehicule electrice (EV) din lume, accelerează extinderea la nivel internaţional, mizând totodată pe o tehnologie revoluţionară: schimbarea rapidă a bateriei. Această strategie ar putea rescrie regulile jocului în industria auto europeană, relatează CNBC.
CATL deţine aproximativ 38% din piaţa globală a bateriilor EV, furnizând baterii pentru giganţi auto precum Tesla, Volkswagen şi BMW. Deşi a avut un impact uriaş în industrie, compania a atras cu adevărat atenţia abia în mai 2025, când a lansat cea mai mare ofertă publică iniţială (IPO) a anului la Bursa din Hong Kong, strângând 41 miliarde dolari HK (5,2 miliarde USD).
CATL a anunţat că 90% din fondurile obţinute prin IPO vor fi direcţionate către extinderea în Europa, în special către fabrica de 7,6 miliarde euro din Debrecen, Ungaria, care va începe producţia în acest an. Compania mai deţine o fabrică în Germania (deschisă în 2023) şi a anunţat un parteneriat cu Stellantis pentru o unitate în Spania.
Analistul Bill Russo consideră că această expansiune este vitală, întrucât piaţa din China este deja saturată, iar marjele sunt mai bune în Europa. Ungaria, în special, oferă un avantaj strategic: apropiere de marii producători auto europeni, costuri mai mici şi un climat politic mai favorabil faţă de Germania.
CATL intenţionează să aducă în Europa tehnologia de schimbare rapidă a bateriei — o alternativă inovatoare la încărcarea clasică. Procesul durează aproximativ 5 minute şi seamănă cu o spălătorie auto automată: maşina este parcată pe o platformă, iar sistemul robotizat înlocuieşte bateria epuizată cu una complet încărcată.
Această tehnologie este deja răspândită în China, dar în Europa se află în fază incipientă. Nio, alt producător chinez, a instalat peste 60 de staţii în Germania, Ţările de Jos, Norvegia, Suedia şi Danemarca. Stellantis testează un proiect similar în Madrid, printr-un parteneriat cu Ample.
Avantajele: rezolvă problema timpului de încărcare şi a degradării bateriei în timp. De asemenea, permite producătorilor să deţină bateriile, ceea ce reduce preţul iniţial al vehiculului şi creează venituri recurente.


